Thursday, August 7, 2008

- Penjagaan Payudara -

Beberapa tips cara menyihatkan payudara:-

1. MELAKUKAN PEMERIKSAAN payudara sendiri secara rutin. Setiap wanita sebaiknya memeriksa payudaranya sendiri, paling tidak sebulan sekali pada tarikh yang sama, apabila tiada haid. Bagi yang masih mendapat haid, waktu terbaik memeriksa payudara adalah beberapa hari setelah berakhirnya haid setiap bulan. Ketika itu payudara sudah kembali lembut. Jika terdapat sebarang perubahan, anda disarankan segera berjumpa doktor.

2. PAYUDARA YANG SIHAT adalah payudara yang bersih. Perhatikan kebersihan puting yang merupakan tempat keluar air susu, sekaligus kelenjar minyak yang berfungsi untuk melicinkan puting dan areola, agar tidak kering dan kulitnya tidak pecah. Gunakan kapas yang sudah dibubuh minyak zaitun untuk membersihkan sisa kelenjar - kelenjar minyak yang sering melekat pada puting.

3. BERLATIH SENAM payudara dan yoga, salah satu cara melatih otot pektoral iaitu dengan menekan kedua telapak tangan separas dagu pada dinding (seperti posisi mendorong), arahkan pandangan ke atas, tahan beberapa detik, kemudian lepaskan. Ulangi latihan tersebut sampai 10 kali. Latihan ini bole dilakukan di bilik mandi. Rasakan tarikan pada otot pektoral ketika anda menggerakkan kepala ke atas. Kegiatan mengangkat dan menurunkan bahu, apabila dilakukan berulang-ulang, dapat memperkuatkan otot dada. Jika senaman yoga menjadi pilihan, mula-mula tenangkan fikiran, mulailah duduk dalam posisi yoga. Depakan kedua lengan separas bahu. Gerakkan dengan lembut lengan kanan ke atas dan lengan kiri ke bawah. Kembalikan posisi lengn hingga sejajar dengan bahu. Rehat kira-kira 5 saat. Kemudian, ganti posisi, lengan kiri ke atas dan lengan kanan ke bawah. Lakukan gerakan tersebut masing-masing 10 kali.

4. MENGURUT payudara dengan minyak aroma terapi, dapat menjaga keanjalan payudara. Urutan baik untuk merangsang sirkulasi darah. Caranya lakukan urutan ke arah luar, ke bawah dan ke arah dalam, kemudian mengikuti aliran getah bening ke arah ketiak, ke bawah tulang selangka dan ke arah tulang dada. Dibandingkan dengan masker dan krim yang disapukan, penggunaan minyak aromaterapi adalah lebih efektif, kerana urutan akan lebih mudah meresap ke dalam kulit, mengalir dalam darah, kelenjar susu serta menyusup ke seluruh tubuh.

POSISI TIDUR
1. Tidur dengan penyangga
Jika ukuran payudara anda besar, tidak salah jika anda memakai bra ketika tidru. tapi pastikan anda memilih bra dari kain yang selesa. selain itu pilih bra yang tidak berdawai kerana ia boleh menekan kulit sewaktu anda tidur dalam posisi terlungkup.

2. Terlentang atau mengiring
Tidur terlungkup sekali sekala tidak menjadi masalah. jika ia menjadi kebiasaan maka jaringan atau struktur dalam payudara anda akan turut tertekan. oleh itu lebih baik anda memilih tidur terlentang atau berbaring di satu sisi dengan bantal sebagai penyangga payudara anda.

No comments: