Thursday, August 14, 2008

- PeRuT : Rumah Penyakit -

Sepertimana yang kita sedia maklum, perut adalah 'rumah' kepada penyakit dan pembersihan usus (colon cleansing) adalah intipati utama dalam perubatan. Cara terbaik ketika makan, komposisi perut perlu dibahagi tiga iaitu satu per tiga untuk makanan, satu pertiga untuk air dan bakinya untuk udara.

Pada zaman yang dilengkapi dengan segala macam mesin yang sofiskated, kita belum bertemu dengan satu alat yang begitu efisien seperti perut. Perut menerima makanan, memproses dan menyebarkannya ke seluruh anggota tubuh. Perut umpama mesin ini bekerja sepanjang masa tanpa henti. Ketika berpuasa, perut akan mengeluarkan bahan-bahan kumuhan berbahaya yang disingkirkan melalui proses detoksifikasi semulajadi.

Amalan makan secara berlebihan, diet yang tidak seimbang dengan kuantiti karbohidrat yang tinggi serta makanan berlemak semasa majlis-majlis hari raya boleh menyumbang kepada masalah kesihatan. Ini termasuk kandungan gula meningkat didalam darah (hiperglisemia), pertambahan berat badan dan rasa tidak selesa pada perut.

Sebaik-baiknya, perut perlu di'panas'kan dulu dengan makanan berupa buahan bagi membolehkan proses penghadaman berjalan lancar. Setelah berpuasa, tubuh memerlukan sumber tenaga dalam bentuk glukos untuk setiap sel terutama otak.

Sumber terbaik ialah kurma atau jus kerana kedua-duanya adalah sumber gula ringkas terbaik dan dapat menurunkan glukos dalam darah ketahap munasabah. Perut yang terlalu penuh dengan makanan, boleh membawa banyak masalah kesihatan seperti pernafasan dan tidur. Justeru itu, makanlah makanan secara sederhana dan seimbang. Pengalaman saya membuat diagnosis mengikut kaedah idoriologi, ramai yang menunjukkan simtom pemakanan yang tidak seimbang.

Sabda Rasulullah s.a.w. (mahfumnya) "Perut adalah mahkotamu. Jika usus kamu bersih, nescaya urat darah akan mengalirkan kesihatan. Tetapi, jika usus kamu kotor, nescaya urat darah akan mengalirkan penyakit"
Sumer: Email Dr. Rani, Keluarga 02

3 comments:

Unknown said...

tak tau la aidena baca ke tak komen ni.. tapi nak bagitau.. akak ni tersangat kiciwa bila bukak blog aidiena yang biasa tu.. kenapa asyik keluar screen biru jer... kenapa tak de cerita pun.. sedihhhh hari2 tengok ada entry baru, tapi tak leh view... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

: Ady :: said...

Pn nazahtul, advices u to try open using mozilla firefox. Should be no problem.

aiDieNa said...

Alamak.. iyerr ker.. ikhss naper eak.. kita pon tatau... hmmm... pelik²... cuba try apa yg dikata En. Ady tu.. :)