Thursday, August 7, 2008

- StResS & Diet -

Diet yang telah anda jalani beberapa minggu ini belum dapat membuatkan jarum timbangan bergerak turun. Kesal? Itu pasti...Tapi, ada baiknya anda segera menyelidik terlebih dahulu masalah anda, agar tidak dihantui dengan kekesalan selama-lamanya. Cuba ingat, mungkin ada perkara yang anda telah abaikan.

Cuba jawab dengan jujur, apakah saat ini anda sedang stress atau berasa bersalah kerana gagal mendapatkan hasil yang baik daripada program diet anda? Apakah anda menghadapi masalah keluarga, masalah dengan pasangan atau masalah pekerjaan yang pelik? Jika jawapan anda 'Ya', mahu tidak mahu keadaan tersebut mempunyai penyebab yang paling besar terhadap gagalnya program diet yang sedang anda jalani sekarang.

Secara psikologi, seseorang yang sedang mengalami stress akan berperilaku berbeza dari hari-hari biasa. Misalnya, ada orang yang kehilangan selera makan kerana stress. Atau sebaliknya. Ada juga individu yang gemar makan ketika stress. Hasil kajian yangtelah dilakukan menunjukkan, saat mengalami stress, wanita cenderung makan lebih banyak makanan. Keadaan ini sebenarnya merosakkan program diet mereka tanpa mereka sedari. Secara biologi, ada sejenis hormon yang berhubungan dengan stress, iaitu kortisol.

Dalam satu kajian yang telah dijalankan jelas menunjukkan bahawa jika seseorang sedang dalam keadaan stress, kadar kortisol dalam darahnya akan meningkat. Keadaan ini membuatkan anda ingin makan terus, dan menyebabkan pengumpulan lemak pada rongga perut (visceral fat). Pengumpulan lemak di sekitar perut, cukup berbahaya. Keadaan ini boleh menyebabkan berbagai gangguan kesihatan seperti kolestrol tinggi, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok serta diabetes. Jadi, agar program diet anda berjalan dengan lancar tanpa gangguan, berusahalah untuk berfikir secara positif. Pasti anda kecewa bukan jika selepas penat-penat berdiet, hasilnya tidak membanggakan. Oleh itu, belajarlah untuk menangani stress.

No comments: